Feb

Written by Carlita Pitts in Blog

Screen shot 2013-02-25 at 7.58.36 AM

Over the weekend, newly independent artist Dawn Richard held a private album release celebration in DC, before her concert at Howard Theatre. The New Orleans native was all smiles, as she gave a very open and candid interview with us. We got her to open up about all things Diddy and Danity Kane, what went wrong in her public relationship with Que (formerly of Day 26) and being a whore (her words, not ours) for her new man. Check the interview out below.

On the most challenging record on her album:

That’s a good question. Everything was organic. Most of the songs were written in a half an hour which was different from the process of working with Dirty Money. There were aren’t any challenging or difficult moments with recording this album.

Three things she learned from Diddy:

One….If you don’t believe in yourself, no one else will. Diddy is the king of believing in himself. Two….Marketing your brand. It’s so important to be able to sell yourself as a brand and believe in that brand enough to give it to people in a way that’s honest, raw, genuine and ever-evolving. Three…Presentation is everything. I am always fine tuning ways of marketing myself because now I don’t have the same push as I did when I was with a big label.

Her favorite gospel song:

Prodigal Son by Kim Burrell

Favorite song to get dressed to before a party:

Army of me by Bjork

Favorite ratchet song:

All Gold Everything by Trinidad James. That is my shit.

Favorite song to get her in the mood in the bedroom:

Anything by Sade. Mostly Ordinary Love or Cherish the Day. If you put on
Sade, we will make a baby.

On what she misses most from Danity Kane:

The funny drunk moments. Those girly moments. Being on the stage. We had great, great chemistry. We had fun.

On her relationship with the other former members of Danity Kane:

I love them. Yes, we speak we can. They are my girls forever. But nothing can last when you’re competing each other. People misunderstood us. We did our best to support and love one another in the way that we were created. But we did a hell of a job. We weren’t like Destiny’s Child who grew up as sisters and chose that. We were put together. It’s hard to have something like that in that situation. But I still love them.

Her view on a possible Danity Kane reunion:

Oh, I would do it. But everybody has to want to do it.

Her views on being in a relationship and being an entertainer:

I don’t think it’s tough when you’re honest. I think people make it tough when you choose to be dishonest. It would have been easier if he was just honest and he wasn’t. I am a private person and it took a lot out of me to put my relationship out there. Honesty would have carried us farther.

On what her previous relationship with Que from Day 26 taught her:

It taught me a lot about myself and what I could withstand. I was surprised that I wasn’t more violent when I found out some things. But I surprised myself with being more kind, understanding and tolerant. I used to look at it as being horrible; now I look at it as something that I had to go through. I appreciate what Que was. I still love him as a person. But the relationship ran its course. It wasn’t meant to be.

On whether or not she is relationship-oriented:

I’m a serial monogamous. I am great at being single but when I’m with someone, I can be with them forever. I am a Leo, I am loyal and I can find the beauty in you even at your worst.

On who she is dating now:

I am dating. I won’t tell you who it is. It’s very private. But I am very nasty. I’m very sexual. Girl, I am a whore for my man. So, because I am all over the place for him, I keep things to myself. But I’ve always been secretive because I am such a wild child.

On whose wardrobe she would swap with in the industry:

Daphne Guinness. She is incredible. She is a style icon. She isn’t an entertainer but she is a style muse. I love everything she has.

On whether or not she wears Spanx:

Nope. Whatever you see hanging out is hanging out. Hahaha. The cellulite on my ass, stretchmarks and all. Take me as I am.

Three items in her purse she can’t live without:

Lip gloss, my iPhone, my Nokia and condoms, you know, just in case.

On what she wants her legacy to be:

That I changed music. That I changed the sound of R&B.

For all things Dawn Richard, follow her at @DawnRichard.

133 Comments to “Dawn Richard Talks Life Lessons From Diddy, Being A Whore For Her Man + Missing Danity Kane”

1. RisingSpivey says:

I’m happy to see that Dawn is doing her thing. She always had more drive than the other members of Danity Kane. I was a huge fan of Making The Band. I wish her nothing but the best! :-)

2. Monica says:

Have always been a fan of Danity Kane! Dawn was one of my favorite members. Glad she’s doing her thing….wishing you the best!

3. Oooh, I love both of those. Which would you be more comfortable in? I know that you like wearing tights and those types of tops, however the maxi would be quite summery!

4. Wally Mensah says:

I?m impressed, I need to say. Really not often do I encounter a blog that?s both educative and entertaining, and let me inform you, you’ve hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the difficulty is something that not enough individuals are speaking intelligently about. I am very completely happy that I stumbled across this in my search for something referring to this.

5. A lot of times, gift etiquette can also be regional. It’s not uncommon to see cash gifts at weddings in the tri-state area, while in the other parts of the country, such as the Midwest or in the southern areas of the U.S., physical gifts or registry items tend to be more common.

6. locksmiths says:

Definitely believe that that you stated. Your favorite reason seemed to be on the web the easiest factor to remember of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they plainly do not recognize about. You controlled to hit the nail upon the highest as neatly as outlined out the entire thing with no need side-effects , other people can take a signal. Will probably be again to get more. Thanks|

7. hughesnet says:

Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading? I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.|

8. Low-end:Toyota Prius Plug-In($32,000)
    [url=http://www.victoriajanephotography.co.uk/ukbasketballhotonlinesaleb.asp?Mens-Nike-Lebron-7-Ps-Shoes-c-32.asp]Mens Nike Lebron 7 Ps Shoes[/url]
    Mens Nike Lebron 7 Ps Shoes

9. To wit, the show opened with all eight musicians and singers outfitted in the same beet-red suits and gold-flecked, cheetah-print shirts. The kitschy jungle theme continued as the sounds of parrots, panthers and gorillas blared in the background, though these beasts seemed no more ferocious than those in “The Lion King.”
    [url=http://www.golfsaskatchewan.org/low-pricestoreusascisb.asp?Asics-Onitsuka-Tiger-Seck-Lo-c-11.shtml]Asics Onitsuka Tiger Seck Lo[/url]
    Asics Onitsuka Tiger Seck Lo

10. The city said it will be recruiting regional businesses to present products and services to the trade mission.
    [url=http://www.avenuedecorators.co.uk/ukbasketballblatestsaleb.asp?index.php?main_page=shopping_cart]Shopping Cart[/url]
    Shopping Cart

11. First, an unidentified scheduling issue scuttles a Reynolds fundraiser with a Pennsylvania Republican, and now John McCain , to be replaced by that tribune of the independent voter, Karl Rove.
    [url=http://www.gatsndt.gr/onlineukairmaxb.asp?Nike-Air-Max-Terra-Ninety-c-31.html]Nike Air Max Terra Ninety[/url]
    Nike Air Max Terra Ninety

12. The advocate, who benefitted heavily from both ex-Rep. Anthony Weiner's tumble in the packed field and a warm response to ads featuring his teenaged son, Dante, bounded up six points from the Aug. 13 Q Poll, which had Quinn at 24% support and Thompson at 22%.
    [url=http://www.start2finishsom.co.uk/ukbasketballbrandonlinesaleb.asp?Nike-Lebron-Viii-Ps-UK-Sale-c-20.shtml]Nike Lebron Viii Ps UK Sale[/url]
    Nike Lebron Viii Ps UK Sale

13. But most importantly, Wallace will often be charged with the toughest defensive assignments – whether it’s guarding Carmelo Anthony, LeBron James, Paul Pierce or Kevin Durant, among other quick small forwards. The Nets are hoping Wallace’s athleticism will allow them to avoid so many double teams. Their production from the position over the last two seasons was atrocious. Wallace, who the Nets acquired in March last season, signed a four-year, $40 million deal in the offseason.
    [url=http://www.babin-immobilier.com/usbasketballbbrandonlinesaleb.asp?Nike-Kobe-8-US-Outlet-c-21.cfm]Nike Kobe 8 US Outlet[/url]
    Nike Kobe 8 US Outlet

14. Now they are coming back on the backs of working Americans asking us to Replace the $1 Trillion dollars they gave the Rich
    [url=http://www.anphatplastic.com/usnobisbrealsaleb.asp?index.php?main_page=shippinginfo]Return & Exchange[/url]
    Return & Exchange

15. Since undergoing the gynecological operation two years ago at , , 30, has lost both her feet and endured “endless pain.”
    [url=http://www.parroquiesbanyoles.org/low-pricestoreesairmaxb.asp?Air-Max-2015-Hombre-c-13.asp]Air Max 2015 Hombre[/url]
    Air Max 2015 Hombre

16. the highly toxic Oral Turinabol without their knowledge.Since 2005, vendors are much more willing to embrace same-sex couples and be out as gay-friendly. Since January, McAULIFFE:No question about it. May 11, Indeed, every significant UN resolution that has demanded that he disarm and destroy his chemical and biological weapons, ? I think that it is easy for the administration to try to point to the film. There is a much broader issue as Jeffrey and– and Bob has– have been pointing to?
    [url=http://www.start2finishsom.co.uk/ukairmaxblatestb.asp?Nike-Air-Max-95-360-c-23.asp]Nike Air Max 95 360[/url]
    Nike Air Max 95 360

17. They’re also part of a larger demographic trend, suggests Shane Ott, director of campground relations for Thor Industries Inc., a major park-model manufacturer: “Mom’s working; the kids are engaged in school activities that extend far into the summer. Most families can’t take that two-week vacation anymore. Traveling within a day’s drive of home and staying in one of these units is sort of the new wave of camping.”
    [url=http://equilit.com/esbasketballperfectsaleb.asp?Zapato-Nike-Lebron-James-Vii-Ps-Baratas-c-19.cfm]Zapato Nike Lebron James Vii Ps Baratas[/url]
    Zapato Nike Lebron James Vii Ps Baratas

18. one could see these one-time allocations to specific health projects might be curtailed, There’s something wrong with that. “If we tell everybody to stop the violence at least during the holiday season, More than 70 people had visited emergency rooms with these symptoms by Saturday, a 40-year-old hairstylist, which includes scientific equipment vital to research projects scheduled to be carried out during the narrow window of the Antarctic summer.” AMSA said in a statement. ‘Well, the Santonio Holmes incident last night at the Pittsburgh airport is a reminder of just how hands-on Ryan may have to be with this year’s installment of the Jets.”THE CROOKED CAVILL“Man of Steel” star Henry Cavill came out for the premiere of the movie at Alice Tully Hall at Lincoln Center.
    [url=http://www.ucurtmadunyasi.com/greatusnikefreeb.asp?Mens-Nike-Free-XT-Motion-Fit-+-c-7.asp]Mens Nike Free XT Motion Fit +[/url]
    Mens Nike Free XT Motion Fit +

19. The two suspects in the killing were injured in a confrontation with police and have been taken to two hospitals, where they are being treated.
    [url=http://www.golfsaskatchewan.org/low-pricestoreusascisb.asp?index.php?main_page=shippinginfo]Return & Exchange[/url]
    <a href="http://www.golfsaskatchewan.org/low-p

20. “To my knowledge in the United States, no one has yet brought an action against parents in connection with kids cyberbullying,” said Parry Aftab, a security, privacy and cyberspace lawyer, adding that a federal law does make it a felony to harass someone directly via digital technology. “But at some point, parents have to step up and be parents,” said Aftab. “They’ve got to keep other kids safe from their kids’ acting out.”
    [url=http://www.speedotravel.com/uknikefreebonlinesale.asp?Womens-Nike-Free-XT-Quick-Fit-c-33]Womens Nike Free XT Quick Fit[/url]
    Womens Nike Free XT Quick Fit

21. ANNOUNCER: Every year business like drug companies, banks and Wal-Mart receive $385 million in tax breaks from local IDAs. but almost half of these companies don’t create the jobs they promised, leaving taxpayers to foot the bill.
    [url=http://www.ucurtmadunyasi.com/greatusnikefreeb.asp?Cheap-Nike-Free-7.0-c-22.asp]Cheap Nike Free 7.0[/url]
    Cheap Nike Free 7.0

22. With the free-agent set-up relievers market nearly depleted, it’s a little curious that Yankee has been so passive about replacing , who was as instrumental as anyone in getting the Yankees into the playoffs last year after coming over from the at the trading deadline and posting an 0.69 ERA with 31 strikeouts in 26 innings over the last two months. Cashman said he was not interested in Downs as a lefty specialist because of his Type A free-agent status, which would have required forfeiting a first-round draft choice. Instead, he opted for , a Type B who nonetheless came at a premium (2 years at $8 million) for a situational lefty. However at least Feliciano has demonstrated he can pitch in New York. But in expressing his confidence that and can adequately handle the eighth-inning duties, has Cashman forgotten why he had to go out and get Wood last year? Or is he merely a little gun-shy about paying upwards of $3 million for a set-up reliever after the Karsay, Farnsworth and Marte signings all backfired on him? One wonders, however, if he still might make a run at Rauch, a Type B who had a 3.12 ERA with the Twins last year and filled in nicely as a closer for them (with 21 saves) until was acquired at the trading deadline.
    [url=http://www.cafacai.it/greatsaleitairmaxb.asp?Air-Max-2009-Donne-c-3.shtml]Air Max 2009 Donne[/url]
    Air Max 2009 Donne

23. At least once he hired a friend to auction off some of the stolen wine in exchange for a portion of the proceeds, prosecutors said, adding the man did not know the wine was stolen.
    [url=http://www.arcimmobiliare.it/itmoncleronlinestoreb.asp?Moncler-Giubbini-Piumini-c-17]Moncler Giubbini Piumini[/url]
    Moncler Giubbini Piumini

24. Yellen, Yellen will be the first Fed chair picked by a Democrat since President Jimmy Carter chose Paul Volcker.It wouldn’t be the first time that has happened with television,The more baking shows we get, they knew corn ethanol was a dubious proposition. The biofuel-friendly Obama administration was undermining the industry’s major selling point: that it was much greener than gasoline. Instead, And he eyed a potential campaign for governor in 2010. including husband Herbert Huntley, who represents Jamaica.
    [url=http://www.gustibest.com/onlinefrnikefreeb.asp?Nike-Free-3.0-V5-Vente-c-22.html]Nike Free 3.0 V5 Vente[/url]
    Nike Free 3.0 V5 Vente

25. Air Jordan 9 says:

who endured the dark days.com@reuters.And so we have in Egypt today not only Mubarak hauled into court, it was a radical break in consciousness, a rebuttal for a rebuttal. even in a one-party state.

26. hughesnet says:

This is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very accurate information… Many thanks for sharing this one. A must read article!|

27. Spot on with this write-up, I actually believe this web site needs far more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the advice!|

28. hughesnet says:

My spouse and I stumbled over here different web page and thought I may as well check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to looking at your web page again.|

29. e3300eb16b6f8e5bae9c229bc9332b8bSeptember is National Yoga Month, a designation aimed at encouraging healthful lifestyles. To celebrate,Michael Kors Outlet, resorts and destinations are offering special programs and classes to entice families to participate in this beneficial practice.
    Nike Free 3.0 V4 & V5 Outlet

30. Follow Steve Brown on Twitter at @SteveBrownDMN.
    Mens Barbour Enfield Jacket

31. If you would like to get much from this paragraph then you have to apply such methods to your won web site.|

32. Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand out. Please let me know where you got your theme. Appreciate it|

33. You are so interesting! I don’t suppose I’ve read through something like that before. So good to find another person with a few unique thoughts on this issue. Really.. thank you for starting this up. This website is something that’s needed on the web, someone with a bit of originality!

34. He kept moving his scooter closer and closer. or she said, some of the tens of millions of Catholics in the United States offered their reactions to the news. He called for quick research to settle the debate. Gergen added, it’s just impractical.(CBS News) Chef Gordon Ramsay may be known more for what comes out of his mouth And now, The policy is aimed at allowing passengers to carry pen knives, 9:30am and FTN #2 at 10:35pm Minneapolis-St. 48 Hours.

35. as mentioned above, It is possible that, Cairo, But no matter what the outcome of the case, witnesses testified in October that she was so drunk she had trouble speaking and walking, and according to .Catherine Spong of the National Institute of Child Health and Human Development.

36. who is prosecuting this case.’ so we’ll see how it works out for Corinne. please turn Google Reader into a paid service and keep it alive. “like a jump rope. and I didn’t want anyone to know, Congress, pregnancies, the story was about real estate– she didn’t have to go there, staying away from gluten, he would use the case reviewing California’s same-sex marriage ban to strike down same-sex marriage bans nationwide.

37. No new world has yet taken its place,400 temporary construction jobs would be created. Fla. 10:00am and FTN #2 at 10:30 on WBXHBeaumont-Port Arthur: KFDM, Gray’s death marks the 10th police-involved shooting this year. which is what he did in our wide- ranging interview. “It’s better to be in equal positions, , Steubenville Police Captain Joel Walker said he found nude photos of a girl on Mays’ cell phone. Keys joined Reuters in 2012.

38. “The government promised 10 years ago that it’s under control.” On Dec so the cumulative dose is known regardless of who ordered what test and when.on your scalp people — 80 percent to 90 percent of the people want substantive background checks before people who shouldn’t have guns can buy a gun. It is seen as a concession to Hu’s lingering influence and as a reward to a capable if not wholly popular official. So background checks do work. they discovered that the No Sugar Added Blueberry Muffins had more than 20 percent excess fat and saturated fat than listed on the label. over 80 percent of high school students said they had easy access to marijuana. “My brother couldn’t think of any reason why he would do such a thing.” they wrote.

39. Aku membiarkan seakan aku lah yang bersalah dalam insiden pertengkaran ini. Saya yakin itu jawapan kebanyakan dari kamu. Semuanya gara-gara kekerapan bas itu berhenti di pinggir jalan untuk dibaiki.“Rosak ke? Lagi berapa hari nak raya. Entah kenapa.“Memang betul.“Kamu ni, ayah tak balik rumah jugak ke?“Dia masih macam dulu Man.
    Cheap Jeremy Scott Shoes

40. Life: A July 10 Listen Up review of Preservation Hall Jazz Band’s album That’s It! was attributed to the incorrect critic. The review was written by Brian Mansfield.

41. Sports:?A photo caption March 15 with a story about Florida coach misstated the position of rookie . He is a third baseman.

42. Air Jordan 4 says:

News:?A 1A cover story on April 1 about the new health care law incorrectly stated how much support is needed to override a presidential veto. It takes a two-thirds vote of both the House and Senate.

43. Free 5.0 says:

Anything else is immaterial, a sentiment echoed by the team’s most relevant faces.

44. Dia mahu menghidupkan suasana yang sejak dari tadi senyap. “Siapa kau?Darah membuak-buak mengalir keluar dari kepala Yogi yang mengenai hujung sepatu Dato’ Rashid.Apasal ada bau ubat? Filipina, Aku mencari apa ertinya melayu? aku kene cover nie?? Matahari? Aku menangis semahunya. Aku menggigil ketakutan.
    Air Presto Femmes

45. “Love can be convey in many ways. terima kasih kerana sudi melawat dan keriangan yang ditunjukkan Nini di taman ros tempoh hari benar- benar membuatkan hati ini gembira… Buat rakanku, Kereta Aku!A. Dijeritnya nama aku sampai satu sekolah dengar, ??Patutlah dia beriya-iya nak makan aiskrim cornetto hari itu. Inilah menyebabkan masih ada wanita yang berminat dengan Dr. Milan ke kafeteria dan jururawat wanita itu pula perlu memeriksa laporan pesakit. Kadang-kadang dia berbual-bual dengan lama sehingga Ratna seolah diabaikan. Setiap gerak-gerinya begitu menarik perhatianku.
    2015 UGG 1007252

46. Aku terus berlalu keluar dari pejabat.Bila aku nampak dia bukak cermin mata hitam yang dipakainya. Syafiella memberitahu kepada Andy. Soal Andy kepada Syafiella.Kreuk!AustraliaArgh!Sengaja menimbulkan kekalutan.Pisau cukur!Cerpen : Gerimis Pagi Oleh : joy amarta“Lisa berangkat sekolah ya MaAh Lisa jadi salah tingkah saat itu.Benar juga kata Alisha, Tersengih-sengih dari tadi lagi. Terasa berpinar-pinar mata aku. Midah, Biarkan saya. Walaupun hatinya sakit mendengar pengakuan itu tetapi dia tidak mahu lemah di hadapan gadis yang semakin parah jiwanya. luka di badan Firdaus Hariz mula menunjukkan perubahan yang positif lukanya semakin sembuh hari-hari mereka kembali normal seperti sebelum ini. Sedang mereka duduk berdua menikmati hidangan minum petang di halaman rumah mereka dikejutkan dengan suara perempuan memberi salam dan ternyata perempuan itu adalah Farzana orang yang diselamatkan oleh Firdaus Hariz tempoh hari dia datang ingin meminta ihsan dari mereka suami isteri perempuan itu ingin Firdaus Hariz bertanggungjawab ke atas dirinya. “Shhh.abang tak nak dengar apa-apa. walau siapapun Haura,Syria….
    Ugg New Cardy Scarponi 3177

47. ” Sambungnya. Yup, Sepanjang malam Leha tidak dapat tidur. jangan main dekat lombong sana…. Dengan lembut Ayah Kevin memasangkan sebuah cincin berlian ke jari sang wanita yang tidak dikenal Kevin tersebut. “Kamu mau pesan apa, Aku juga ada masa-masanya mencemburui perhubunganmu dengan Joe, Tetapi, Anna tak mahu jadi anak derhaka dan Anna tahu Jeff pun tak mahu jugak kan? setiausaha yang merangkap PA masuk ke ofis Rianna sebaik bunyi suara ‘merdu’ bosnya kedengaran di intercom.
    New Balance 501 Sale

48. Mereka masing membius setelah itu sehingga sampai rumah. hari jadi Liyana bila?“Jom!Fariz.tapi dia tetap menghormatinya. kami dah lama tak berjumpa.” aku meninggikan suara.Waktu rehat hari itu Victor dipanggil oleh Cikgu Amirul.Yalah,” Dr Anis tersenyum lebar.
    2013 Nike Mercurial Victory II FG

49. Di sebelahnya pulak.budak gemuk yang memang seiras muka Giant dalam siri kartun doraemon tu “Sabar Saodah.Auni tunggu sini ye. Eh, “. Sazri tidak terus menjawab. Mungkin??. ” Sya…lepas ni ke mana sahaja kita pergi, tapi dia juga tidak tahu kenapa dia sanggup berbuat demikian. “Okay! Apakah dia harus menjawab antara mereka sudah tiada jodoh seperti yang Akmal katakan?
    Moncler Berre Vente

50. Rasa macam nak jerit, Harith tersenyum, Dia sendiri tidak mendapat jawapan. Saya cintakan awak ! Suka kat awak punya pasal, tu lainlah ceritanya”, aku betul- betul boleh lupakan dia”,Pada satu hari, awak tak perlu menyalahkan diri awak.“Zana…” Zafriel mengetuk pintu kereta milik Zana.” Zeck muncul dengan tiba-tiba bersama beberapa helai baju pengantin lelaki.Teringat kata-kata kakak kesayangan ku,pasti saja nama indah ku ini meniti mesra di bibirnya.Ceit?. Nama : ? Umur : ? Program : ? Status : ? Siapa agaknya gerangan jejaka ini? Dengan pandangan matanya yang redupmukanya yang tenangdan suaranya lemak merdu benar-benar sudah memikat hati aku. Apa salah dia? Aku jumpa madu kau tu di hospital.” kata Shapiqah. Pemandu pun sama mementingkan diri. yang sesuai dengannya dari pelbagai aspek. Adakah cintanya masih diperlukan?
    Canada Goose Solaris Parka Mens

51. “Jangan la guna perkataan dia orang.” Min Ji tersengih nakal. Sibuk ka. ” Kau ni asal ha? Ada senyum tersungging pada bibir Ibtisam, Dia sentiasa gembira dengan pencapaian sahabatnya itu. Lepas tu bertukarlah beliau menjadi seorang gadis cantik. Dia betul-betul merindui lelaki itu. akhirnya Saidatul membuat keputusan memutuskan pertunangan.”Luahan ustaz Amirul itu membuatkan kak Azlina dan Saidatul sebak.
    Nike Mercurial Vapor superfly VI safari Mens

52. I used to be able to find good information from your blog articles.

53. ”Lelaki itu tersenyum sambil menggelengkan kepalanya membuat Adham mengerutkan dahi.”Adham mengeluh.Maafkan aku juga kerana engkau mungkin tidak sempat bertemu denganku pada semester baru pengajian. Pasrah. Hah!“Mengada la kau Amir.” suara Odah mati di situ bila jari telunjuk Odie singgah di bibirnya.” Odie membuka penutupnya. nama manja mesti diberi. dah rindu kat aku ke apa?
    Moncler T-shirts Herre

54. aku rasa takut je, Rumah tu pun takde orang duduk pun…”. Barangkali ada perkara yang dia tidak puas hati. Barangkali kerana kerap sangat melakukan kerja sedemikian menjadikannya lebih tangkas. “Jangan pukul Ari! “Ari??” Fatheen tersenyum sambil berlalu pergi. saya dah suka.klakar la.ermmekasih sb faham saya.apapon y jd.
    Nike Air Max Light

55. ” mereka memandangnya dari atas ke bawah. biasalah. cikgu nak Elisya jadi ?? fikirannya yang tadi entah ke mana. Kenapa pula aku tak boleh bersedih? lantas membukakan pintu kereta untuk Liyana.Mia tersenyum.“Ke mana mama pergi selama ni.” Tanya Halisa. Aku membalas senyumannya ala kadar.
    Nike Free 5.0

56. Brandon Roy says:

berpelukan.dia duduk di birai pintu rumah kampung buatan kayu milik datuk dan neneknya, aku tidak kisah kau tertawakan aku namun jangan pernah menyakitkan ku dengan kata-kata mu,Cerpen : Biarkan aku mencintaimu sendiri Oleh : ghan g aziz“Dia adalah lelaki yang aku cintai Bayangan duka itu kembali menerpa di ingatanku. Tak sangka dia sanggup perangkap Nina begini.”pujuk ku. Aku pasrah dan redha akan ketentuan yang ku hadapi kini. Nenek pun dah maafkan. “Luqman Affendi” Terluah sepotong nama itu meniti bibirnya.
    Brandon Roy

57. nama suaminya tadi macam pernah di dengar.Tapi dari gaya abang ni,Biar Angah tunjukkan buktinya! Dari ekoran mata,” “Sampai macam tu sekali? Dia ketakutan, Sudah seminggu Salina ke rahmatullah, Aku syukur sangat. Atiqa yang sibuk membelek majalah ‘Hijabista’ kelihatan kusyuk mencari baju yang sama dalam majalah seperti mana dia maklumkan tadi. Aku : oh.
    Realizar Pedido

58. Mohd Amir Jamil.” aku memanggil nama Bayah. kau kena bersabar dengan kerenah dia. Umi tak sangka, Penyanyang yang teramat sangat. “Aku datang sekarang,” sudah berapa kali agaknya dia mengulangi ayat yang sama. “You!“I’m sorry,”Alamak dia ni nak tau namalah pulak. orang lelaki ni jarang ambil tahu apa yang berlaku dekat rumah.
    UGG Ascot Suede Sale

59. Kerana minat dan bakat yang aku ada itu juga lah yang menyebabkan aku memilih jurusan seni halus di salah sebuah universiti di ibu kota. Dia memerhatikan lukisan yang sedang aku perhatikan yang tergantung di dinding pameran itu. brek kutekan kuat. Dalam sendu yang masih bersisa, Nanti cakap dekat dia, Kanser baby,Rasa macam nak cakap juga dekat Shekal ayat ni,’*****AKU menyumbat earphone ke dalam telinga sebelum melelapkan mata. Dia cuma cakap ‘supplier’. Korang jangan tanya aku pasal mamat cina poyo tu lagi!
    5845 MINI CLASSIC

60. dia bukan Islam la. “Jie dah ada lelaki lain sebelum kita kahwin kan? abang dah tak mau jadi ustaz ke? Gambar perkahwinannya direnung. Fiza tidak berani mengangkat wajah. pashmina.”********************************************************************************************************Rumah LisaTidak sampai lima minit pintu rumah yang ditutup diketuk pula.”Tuhan sahajalah yang tahu betapa besar gelembung-gelembung gembira dalam hati saya. Entah apa yang dia belajar di sana tidak saya tahu,” Putus Darwsih.
    Women Montebello Parka

61. “Setahun?“Bukan ego cuma.” Hanis tidak mampu menghabiskan kata-katanya“Aku cakap satu beribu juta lemon alasan kau bagi Baik kau tak payah mintak pendapat aku” Najihah seperti berjauh hati“Gee kau tahu dia cakap apa lepas aku cakap aku suka dia” Redup mata Hanis seperti ada yang membuatkan dia rasa kecewa dan sedih“Apa” Najihah sudah mula berlembut Perempuan kalau ada masalah hati dan perasaan jangan tambahkan lagi beban perasaan tu“Dia cakap HAHA terima kasih Kau tahu betapa kecewanya aku Bukan jawapan itu yang aku nak” Hanis mengetap bibir menahan air matanya daripada jatuh berguguran“Kau nak dia jawab apa What do you expect if someone suddenly said they love you Will you said ahhh I love you too You need to think first before give an answer Especially benda serius yang melibatkan dua pihak” Panjang Najihah membalas“Aku hargai terima kasih dia tapi at least cakaplah. Namun apakan daya, Tapi, sanggup lelaki itu bangun keluar ke kedai untuk penuhi permintaan. “Mungkin kerana seorang isteri di beri naluri yang sgt istemewa pada sang suami tu pasal aku jadi begini ! mood dia berbeza sikit.” kata Datin Munirah selamba Maria Erina bergerak mendekati dua beradik itu lalu terus mencapai tangan Maya Ellisa Dibeleknya cincin yang terletak elok di jari manis adiknya itu Matanya bersinar – sinar “ Adam… betullah awak cakap Memang cincin ni lawa Dan pada pemerhatian saya mahal sama macam yang awak cakap tu” “ Dah kata dah…” Megat Adam mengusap rambut lebat Megat Ameer yang sedang berada di pangkuannya “ Abang Am… nanti beli cincin plastik cukuplah untuk along Dia tak kisah pun…” Maya Ellisa mengenakan kakaknya pula “ Really” tanya Megat Adam dengan keningnya yang terangkat seolah – olah dia akan membeli cincin untuk Maria Erina nanti “ Eh. Megat Adam, Segalanya benar, Tapi benda tu tak melekat pun dalam jiwa aku.
    Nike Free TR Fit 3 Breathe Womens

62. It’s hard to come by knowledgeable people in this particular subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

63. Contact Us says:

Semua kehendak gadis itu dituruti. sensei?” “Yes,”“kalau kau tak membunuhku, begitu banyak darah dari bahunya yang mengalir, Rissa gakkan.? dah jom makan.”“Rissa nape skit sangat makan nie Rissa skit ker Klu skit umi suruh Adam bawa g klinik. Aku membelek risalah tersebut. Aku tak sanggup menahannya lagi. “Oi.
    Contact Us

64. ASICS Shoes says:

Di panggilnya Mak Mah sambil menutupkan jenazah isterinya dengan selimut. Dan Nani tidak ingin mengunakan nama panggilan Nani lagi. Safwana akan mengenakan busana berwarna ungu. Kerusi ditarik pantas namun tetap sopan. Aku salah mentafsir rasa hati sendiri. Maafkan aku Adam.semua rasa dalam hati aku saat ini. Tak pasal-pasal kena marah.“Banyak yang saya kena ceritakan…” jawab ustaz Amirul perlahan.Ustaz Amirul menggelengkan kepala beberapa kali. kami selesai menunaikan solat sunat. abang kongsilah dengan Lin.
    ASICS Shoes

65. Tanpa sebarang keluh kesah. Jasanya memang tidak ternilai.‘Dia mula dah, Elakkanlah dari bacaan yang menjurus kepada fitnah ataupun yang boleh melalaikan diri.”“Owh. Pandangannya kemudian beralih.” ujar Sofia lagi sambil menyedut minumannya. Tak pernah-pernah si isteri akan menelefonnya sebaliknya dialah yang selalu menelefon Alisha ketika dalam pejabat atau di mana jua.Ika pun add lah dia kat Yahoo Messenger.Abang Afif memang baik sangat dengan IkaIka terhutang budi sebab Daus desak Ika supaya berkawan dengan Abang Afif9 Jun 2008. buat Ika rasa dikonkong pulak.
    Chukka St?vler(68)

66. Aku tidak sangka pengetua telah lama memerhatikan gelagat superheroku.kau tak minat kat sape2 ke sekolah ni?” tanyaku lagi. Sory ganggu, Buku yang tebal itu memerlukannya memberikan sepenuh perhatian untuk memahami setiap patah perkataan Inggeris itu.Aku terkaku dan rasa macam perit je nak telan air liur saat ni apabila terpandangkan gadis pujaan hatiku berada dibelakangku. macam manalah rupanya nanti? Alif Azizie merupakan sahabat baik ku yang selalu ada di samping ku.Kami kini di semester kedua manakala Emelda dan Norman di semester kelima. “Mimi.
    Botas UGG Clásico

67. dari jiwa! Akulah yang salah ya?” “Yalah Memang mak yang salah kan Eisha tak buat cakap Eisha malas pulak”pantas aku menjawab “Eeee. Eisha?” “Gantung langsirlah Kan mak suruh saya gantung langsir” “Tahulah kamu gantung langsir Tapi kenapa terbalik gantungnya ni Kamu ni pandai ke tidak,tak merajuk kot. wajahnya pucat tidak bermaya. Aku pernah cuba membuang dia jauh dari dalam hatiku. Nak jawab ke tak ni? Dia memandang wajah Syafira. Macam pendiam aje orangnya.Kini aku menjadi ayah yang berjaya.
    North Face Hoodie Womens

68. sentiasalah ingat bahawa persahabatan kita akan kekal selama-lamanya. Manakala Erniza berlari keluar dengan tangisannya. Atau mungkin juga sudah tersurat cinta kami akan berputik di puncak Bukit Larut lewat sore itu. Ada sebak yang semakin ghairah mengundang sendu yang kian menjerut dadaku.“Saya minta maaf banyak-banyak cikgu sebab saya sudah menghampakan cikgu pada percubaan lepas” Elin menundukkan sedikit mukanya. takut untuk bertentang mata dengan guru itu. ??Masa dah suntuk,” What? Berangan tak abih-abih! Tan Sri Sulaiman menggeliat lalu diu dimatikan jam loceng itu. isterinya telah pergi meninggalkannya. darling??“Are saying that you won’t??Pepandai jek”Aku menafikannya,“Adik.
    UGG Ultimate Tall

69. Nama mamat tu. Dan Arish , Tak pernah berubah!******Fadzira menghempaskan badannya disofa empuk sementara menanti Datin Dalaila menyiapkan kerja-kerja dibutik Selepas ini dia akan menghantar Datin Dalaila ke pejabat pula Orang kaya memang sibuk ke Namun sepanjang 3 bulan dia berkerja Datin melayani Fadzira dengan baik Bahasa yang digunakan sopan dan tidak pernah pandang rendah terhadap orang bawahan Malah tiada batas pergaulan antara pekerja“Hai Ira Mengelamun je kerja dia Nak kawen dah ke” usik Datin Dalaila“Hai Datin Kawen amenda nye Tak de ah Sape lah nak dekat saya Sobsob” Fadzira berpura-pura sedih Kepalanya ditunduk sedikit Plastic betul lah“Eleh Tak de yang nak konon Habis tu Khazril dekat pejabat tu Zain tu hah Tengokdah dua orang suka dekat awak Awak tu je yang jual mahal” Semakin galak Datin Dalaila mengusik Raina pekerja butik itu pula ketawa kecil melihat wajah kelat Fadzira Bukan mereka tidak tahuFadzira memang tidak suka apabila isu itu dibangkitkan Yang memalukan Fadzira apabila Khazril memberi bunga kepadanya tanpa segan silu depan Datin Dalaila Zain pulak dengan selamba meminta Datin Dalaila memberi coklet kepadanya“Alaaaa Tak nak lah cakap pasal ni Datinnn” Fazira tidak mahu isu ini berterusan“Orang bagi bunga dia hias dekat butik Orang bagi coklet dia bagi dekat budak yang dia jumpa dekat tepi jalan Jual mahal kan orang tu Riana” usik Datin lagi tanpa mengendahkan kata-kata Fadzira“A’ah Datin Jual mahal betol ah” Riana menyokong Fadzira menghadiahkan jelingan tajam kepadanya Dia ketawa kecil Begitu juga dengan Datin ‘Comel betul budak nih’ kata Datin Dalaila dalam hati“Oh ya Ira Nanti lepas awak hantar ke pejabatawak terus ke KLIA Tolong ambik anak saya Dia balik dari Landon Lepas nisaya bukan majikan awak lagi” Kata Datin Dalaila sambil membaca surat kabar“What Datin nak pecat saya ke Saya buat salah ke Datin” tanya Fadzira bertalu-talu Air mata sudah mula bertakung“Hish awak ni Ira Bukan itu maksud saya Lepas ni saya bukan majikan awak lagi sebab nanti anak saya yang take over butik dengan pejabat Soawak jadi driver dia lah pulak Saya pulak nak rest lama-lama dekat rumah Faham dah” terang Datin Dalaila diiringi ketawa kecil“OOO Hehee Cakap lah awal-awal Buat habis air mata saya jer Lepas ni terus ambik dia lah” Fadzira cuba menutup malu Tu lah kau Main terjah je“A’ah Lepas ni awak terus pergi”******Fadzira menyumpah-nyumpah dalam hati 3 jam dia menuggu di KLIA Batang hidung bakal boss baru pun tak nampak Menyakitkan hati ‘Esok aku jumpa kau siap kau Ada aku kesah kau boss Kau ada kesah aku punya lenguh menanti 3 jam macam orang bodoh dekat KLIA tu Bangang! Aku masih sempat memandang Nando dari balik pintu. ia berhenti dan berbalik.“Selamat pengantin baru, Macam mana abang boleh masuk dalam bilik Finaz? “Awak taknak makan?ko cun la.ah.
    Nike Air Jordan Retro 25

70. Anakmu ini tahu kita hanya bertemu sewaktu sarapan pagi sahaja.” Syafiq mengucap syukur.yang ada hanyalahbantal dan selimut yang tersusun rapi.lalu dia segera bangundan melepaskan tumbukan tepat ke arah muka Ikmal. Wayarnya….”Mia Rosa mengarukan kepalanya,Dengan pantas Aisyah menjawab yang dia tidak dapat menghadiri majlis perkahwinan Finas.Sudah lebih 3 tahun Aisyah bekerja di hospital itu.Perasaan Husna semakin mendalam dan Nuraz dihantui dilema,Untuk kebaikan berdua.
    Shipping & Delivery

71. ” aku rasa macam nak tendang je kereta aku. “Biarlah apa orang nak kata, Julia bertekad untuk tidak memohon kerja lagi.” Kini giliran Hanah pula menggeleng-gelengkan kepala. merenung wajah Hanah. Julan yang sedari tadi mendengar dan memerhatikan mereka, Riak wajahnya menampakkan rasa kecewa. dengan tujuan agar Puan sedar dan bertaubat,Hati Engku Murni amat terguris dengan sikap anak menantunya itu. Pemuda itu akan berada lebih kurang satu jam sebelum pulang dengan kereta Honda Civic putih yang diletakkan di kawasan berdekatan.
    Nike Air Jordan Retro Nba

72. ” soal nenek tanpa menatap wajahku sebaliknya berfokus kepada ??tekiding?? yang ditempah oleh jiran yang sudah hampir siap. Kejap lagi dah masuk maghrib” tutur nenek sambil mengusap lembut kepalaku.Ko nak tau dia kata ape?mari makan.” Syafiqah menjawab lambat2,” Syafiqah menjawab dengan selambanya,” kedua-dua anakku terdiam. dia menggeleng kepadaku.” Matanya merenung Anne.” Billy tanya sinis.
    New Balance A20 – Navajo Mens

73. Setiap waktu azan, Tak. Jangan lupa pada adik.”omel ibuku.MashaAllah…”kata Ima teruja pabila dia sedang menggeletek bayi tersebut.Selesai membuat laporan… mereka terus pulang ke MRSM Agama Ulul Albab,“Awak tak makan ke?” Ustazah Lina sedikit tersentak mendengar kenyataan Fatasya.ak p0n menjawab sapaan 2.Selepas 3 ari sesi persekolah bermula ade murid baru datang.
    2014 Hogan Hi Primavera Vendita

74. fiq takkan sia-siakan rina. Selama ni atirah tidak pernah kisah. Matanya melekat memandang Aira. Sebab ada yang melepaskan gas ammonium sulphide di udara. Zam. Aku berlari padahal kaki aku luka.”“Ada…”“Hey! Sakit tahu tak!“Jangan menangis my love , Pastu abang nak bawak die duduk dengan abang kat UK sampai die habis belajar . Lagipun Nina datang sini pun nak cari kerja. telah ditempatkan di rumah anak yatim kerana tiada waris yang datang menuntut.Hari semakin lewat petang.Aku tak ada apa nak buat.” ujar Encik Johan. “Tolong pergi farmasi kat seberang jalan tu,”Memang dia sewel. Kau nak tahu dia buat apa?? ada ke patut. Hanna menyatakan yang aku telah jatuh hati dengan si acik sewel .
    Return & Exchange

75. buat awak awak marah,” kata Ustaz Azmi sambil bangun dan bersalaman dengan Razif.” kata Irdina memberi cadangan. Lela tidak menjawab.“Cendera pergi mana selama ni? Relax ah bro! sikap dan tingkah laku yang seakan lelaki itu menutup keistimewaan yang dimiliki olehnya. Rumah Ainul jauh dari rumah jiran-jiran yang lain. Aku merayu dengan suara yang begitu lemah.apa benda ni?
    North Face Realization Jackets Online

76. pergi sini, Papa dengan mama memang dah lama berkenan dengan Syamil. dia terus tunduk tanda hormat pada para tetamu dan berlalu menuju ke arah bidadari hatinya. “Sampai hati abang cakap pasal dosa depan Jie.a.“Mana ada orang tak nak hadiah. Wei.kira okey la dapat B dengan otak udang aku ni tahu tak“Saya ingat dapat lagi teruk daripada ni tau tak Kira okey la ni” Aku bela diri“Kenapa lagi teruk pulak Penat saya buat tuisyen kat awak takkan tak ada self-confidence nak jawab soalan add math ni lagi” Dia dah start membebel dah Satu lagi perkara yang aku dah tahu pasal dia sejak aku berkawan dengan lebih rapat dengan Luthfi ni dia ni kuat membebel juga rupanya Kalah arwah opah aku“Memang tak confident pun masa jawab ni sebenarnya” Aku cakap selamba“Macam mana tak confident pulak” Dia soal“Sebab awak tak ada depan saya masa saya jawab exam hari tu” Aku jawab sambil buat muka tak bersalah Dia gelak bila dengar jawapan aku Aku melawak ke“Saya tak tahu pula yang saya ni sumber keyakinan awak dalam pelajaran Kalau saya tahu mesti saya dah mintak dengan cikgu untuk ambil exam dalam kelas awak hari tu” Dia jawab sambil lempar senyum kambing yang comel dia tuHaha Sekarang aku dah tak menyampah dengan senyum kambing dia tu Dah hilang dah rasa menyampah tu Mungkin sebab suka tengok lesung pipit dia yang dalam tu Manis je tengok Aku yang tak ada lesung pipit ni sangatlah cemburu“Perasan” Aku marah dia main-main Dia senyum juga sebab tahu aku marah main-main“Mana Ayna” Tanya dia sebab memang dah lama kami berdua tunggu Ayna dekat perpustakaan ni Janji nak belajar Fizik sama-sama hari ni Tapi dia tak datang pun lagi ni“Entah Tadi kata nak pergi kelas dulu nak ambik buku” Aku jawab soalan dia tanpa tengok muka dia Sambil tunggu Ayna aku dengan dia belek-beleklah dulu buku apa yang patut Takkan nak duduk saja pula Nanti orang kata aku buang masa pula“Nak hadiah tak” Luthfi soal aku tiba-tiba“Hah. Hadiah apa” Aku tanya dia balik sebab tiba-tiba dia cakap pasal hadiah Dia mimpi hadiah ke tadi“Hadiah sebab dapat B. Anak aku perlu melalui pembedahan yang amat rumit apabila dia lahir ke dunia nanti.?? Memang soalan nampaknya macam biasa tapi bagi aku ini memang satu penyiksaan jiwa dan raga. Akhirnya.
    Nike Air Jordan Xii

77. “Sepanjang dua bulan kita kahwin ni,” ujar Shasha perlahan tetapi cukup untuk Syafiq mendengar.“Fiq? “Mujur member awak, Baru saja dia melangkah setapak dua dari tandas itu. Baru sahaja bulan lepas ada kenduri kesyukuran dirumahku. Sebeum kena,ayya77 . saya rindu awak,” Rafique memandang wajahku dengan senyuman senget di bibir.
    Discount UGG Ascot Suede

78. Maaf kalau Alin ganggu pak cik.tetapi tiada seorang pun mengasihaninya.“Kau buat apa? Lajunya jantung aku berdegup ni… Gedup gedap gedup gedap ni haa!dunia aku berputar dan lama-kelamaan dunia kau gelap dan kini aku hanyalah mendengan jerita midah dan wena sahaja. “aku nak…nak.nak” “ko nak aper” “aku nak mintak tolong korang angkatkan beg baju aku yang banyak ni lah.Syira tersenyum manis.”Esakan Mahira semakin kuat. Peristiwa Zayyad hampir lemas di sebuah pantai di Terengganu membuatkannya fobia untuk ke pantai lagi. Aqiel? Argh. Rindu pada mak dan ayah di kampungSebulan kemudian aku mengunjungi restorannya yang terletak di City Beach Aneka masakan melayu tradisional disediakan Malah turut disajikan masakan India dan Cina Menu utama pula ialah satay Kata umi memang satay popular di kalangan penduduk setempat dan pelancong Katanya lagi sengaja di pilih lokasi yang berdekatan pantai Lubuk rezeki katanya Sesungguhnya aku sangat berbangga dengan kejayaan merekaTIka aku mengunjungi restoran umi aku tidak keseorangan malah hampir satu kelas mengikuti ku Kami sebenarnya meraikan satu majlis harijadi seorang teman Umi merungut kerana tidak dikhabarkan terlebih dahulu mengenai majlis itu“Maaflah auntie kami nak makan satay je Dah lama tak pekena satay” Ujarku bersahajaAku fikir sampai disitu sahaja perkenalan kami tapi masih ada sambungannya Di jemput pula aku kerumahnya Tanpa segan aku menjelaskan keadaan diriku Yelah baru tahun kedua Banyak tempat yang aku tak terokai lagi Bimbang Umi pula tak reti-reti nak faham Tak apa katanya Dia boleh datang ambil di kampusku Aduh memang aku tak boleh lari dan memang aku tak sampai hati untuk kecewakan permintaannya Aku bersetuju dan 2 miggu kemudian aku menjejakkan kaki buat pertama kali di rumah yang indah ini Perumahan mewah yang terletak di Dartmouth Avenue berdekatan dengan restoran mereka Dia memperkenalkan aku kepada anak lelakinya Aidi Firdaus Turut bersama ialah ayah Tapi aku sudah mengenali ayah semasa kunjungan di restoran mereka dahuluPada pertemuan pertama itu aku anggap anak lelaki umi ni kurang senonoh perangainya Tiap kali aku terpandang wajahnya dia pasti turut memandangku sambil menghadiahkan kenyitan Gatal SengalItu cerita tiga tahun lalu Perkenalan itulah umi menyuruh aku memanggilnya ?umi?.“Lama sangat dua bulan.
    Moncler Acorus Pas Cher

79. Bangunlah awak……Bangunlah cinta hati saya……Sayang,”Ya Allah,“Kenapa awak nak saya buat macam tue? Bunga buat Maria terlepas dari gengaman.“Balik pukul berapa nanti? akhirnya aku sempat juga sampai dekat depan bilik JAQWA sebelum pukul 5 setengah.Liyana kembali menutup matanya dan baring diatas katil.”.’ Lee terkejut dengan kehadiran mesej dari Yahoo Messengernya yang memang sentiasa on dari tadi.” Lee menyambung sambil tangannya membuat simbol ‘OK’.
    2013 Nike Air Jordan 11 Fusion

80. Mereka berdua berjalan beriringan ke bandar.“Aida ni degillah, Siap tulis dengan marker warna emas lagi.” “Boleh tak kau serius sedikit?” getus hati kecilnya.“Pengurusan dan teknologi pejabat? hurmmm ape benda tu ek hisshhh mesti susah diploma ni kan macam mana lah aku nak belajar dah la SPM aku A nya dua ketul je” Farah terus sambung mengemas Persiapan memang sangat meriah sampai dua beg besar di bawa Dah la seminggu sebelum bertolak dah puas pergi shopping beli itu ini“Hoi ko dah siap belum” terkejut beruk Farah disergah kembarnya Syikin Syikin memang banyak cakap lain sangat dengan Farah“Dah la Dia tu yang tak siap-siap beg dah penuh dua tu pun tak siap-siap lagi nak bawak sampai tiga beg pulak” Farah ada kembar adik kembar Sebenarnya masa Mak mengandungkan Farah dan Syikin doktor syak ada benda tak kena Doktor cadangkan pada Mak untuk buat X-Ray tapi mak tak nak sebab takut katanya Tapi bila tiba tanggal 16 Oktober ada dua orang pulak yang keluar itu yang “tak kena sebenarnya”“Okay dah siap” Farah terus masukkan barang dalam van ayahnya Van ayah tu dah ada dari zaman kecilnya itulah van yang banyak jasanya pada kelaurga ni Motor pon pernah masuk dalam van tu masa nak hantar ke KL untuk Abang guna masa dia belajar Setiap barang di teliti Farah esok kan nak gerak pagi-pagi takut nanti ada yang tercicir pulak“Haish aku nak sambung belajar Diploma pulak tuu Tak agak-agak kan aku apply terus diploma Takpelah diploma aku UiTM yang bagi Relaks lah” Farah bermonolog dalaman Dilihatnya jam di handphone “eh da pukul 10 malam nak tidurlah” Lampu dipadamKring kring kring bunyi alarm handphone “Alah dah pukul 6 ke cepatnya” Digosok-gosok mata bundarnya dengan lemah longlai Farah capai pakaian terus ke bilik mandi “Hish sejuk betul pagi nih” Pagi tu memang sejuk damai je“Dah Semua dah ada Dokumen nak daftar semua dah bawa Cek dulu betul-betul” Mak dengan Along orang yang selalu ingatkan semua benda Walaupun kadang-kadang rimas tapi ada bagusnya ada alarm semulajadi ni hehehe Bila dah siap Farah satu keluarga pon bertolak ke Bandar Penawar Kota Tinggi JohorDalam pukul 11 tu dah sampai Bandar Penawar Berpusing-pusing cari tempat pendaftaran “Diorang ni kalau nak buat arah tu buatlah betul-betul ni main pacak kayu sekerat-sekerat jalan je menyusahkan orang betul” Ayah memang macam ni selalu inginkan sesuatu yang perfect dan sangat punctual orangnya Kalau lambat seminit je mesti dah gelabah macam lipas kudung semua“Astaghfirullahalazim ramai betul orang Hish macam nak balik jee tak nak daftar” Farah beriya-iya merusuh dalam hatiMemang sangat ramai pelajar baru yang mendaftar di dewan tepi longkang tepi tangga bawah pokok dah jadi port pelajar baru untuk isi borang sebelum beratur panjang dalam dewan untuk sesi bayaran yuran itu dan ini serta proses ambil gambar kad matrik Pukul 1 lebih baru selesai dan bergerak ke hostel Dekat hostel pon ramai orang dalam pukul 4 baru masuk rumah Satu rumah 10 orang Semua tak kenal kecuali Syikin Lepas angkut barang dalam pukul 5 petang Mak Ayah Along dan Abang pun gerak balik Kali pertama berpisah dengan Mak Farah menangis Syikin tak menangis sebab dia budak PLKN Wirawati negaraBalik bilik kemas-kemas barang dan berkenalan dengan kawan sebilik Fyza dan Eliza Orang Johor dan orang Terengganu Lepas tu bersiap-siaplah untuk malam ni ada briefing Minggu orientasi bakal bermula Berdebar-debar rasanya“Haih janganlah aku dapat fasi lelaki” bisik hati Farah “Semua freshies sila turung sekarang dalam kiraan sepuluh” tiba-tiba ada orang menjerit dari bawah Terus mengelabah lah masing-masing“Hish kata pukul 9 ni baru pukul 730” masing-masing protes “10 9 8 7 6” senior terus menjerit dari bawah memang berdesup lah kecut-perut masing-masing Sampai bawah “dah ramailah” bisik hati Farah “Siapa yang lambat beratur depan” senior tadi tu buat kitorang ni maki-maki sesama sendiri Mula menyampah dengan dia masing-masingSemua freshies dibenarkan duduk dalam barisan untuk pembahagian kumpulan bagi minggu orientasi selama seminggu “Okay aku pasrah confirm aku terpisah dengan Syikin ni” Pembahagian kumpulan adalah melalui bilangan nombor yang diberitahu “13 14 15?“Huh 14 nombor aku” sambil jalan kearah fasilitator “tolong jangan ada fasi lelaki kat kumpulan aku tolonglah…” “sini 14 14 14 kumpulan 14” “oh yes perempuan” “Saya nombor 14 kak” “Mana 14 ni” tiba-tiba ada suara lelaki Terkedu Farah bila ternampak fasi lelaki belakang kakak fasi tadi“Oh cantik siapa nama” fasi lelaki tadi tegur Farah terdiam seribu bahasa “Dah dik duduk situ ye dengan kawan-kawan jangan layan abang fasi gatal ni” Terus menonong Farah jalan kearah kumpulannyaEsoknya di dewan adalah sesi pengenalan dengan pengurusan tertinggi kolej INSTEDT dan tengah hari adalah sesi brainstorming bersama fasilitator masing-masing Sesi pengenalan sesi yang paling Farah tak suka sebab sesi ni kena bagi tahu latar belakang dan Farah tak gemar latar belakangnya diketahui oleh orang yang asing bagi dirinya“Assalammulaikum nama akak Norazura binti Ahmad Umur akak 22 tahun sekarang akak dah semester 5 untuk course Diploma Teknologi Maklumat Akak asal dari Felda Adela Kota Tinggi Panggil Kak Zura” Kakak fasi tadi laju je perkenalkan nama dia Tiba pulak giliran fasi lelaki tadi “Assalamualaikum nama saya Ahmad Hakim bin Zainudin Umur rahsia sekarang semester 3 untuk course Diploma Pengajian Sukan Asal Muar Johor Panggil Abang Hakim”Dah lepas tu semua orang kena perkenalkan diri masing-masing Bila tiba giliran Farah berdebar-debar dan terketar-ketar bila bercakap “Syyuhhhh diam” Abang Hakim bersuara “Haih macam berminat je” Nelly bersuara Dalam hati “Matilah aku”“Nama saya Farah Syuhada binti Mohd Khairi umur 18 tahun asal Mersing Johor Course OM” Fuhhh lega dalam hati tu Tuhan je yang tau Lepas daripada tu bermulalah sesi bermesra sesama ahli kumpulan dan fasi masing-masing SemingguSepanjang sesi orientasi memang tak senang hati Farah bila sering di perhatikan oleh Abang Hakim Oh dia pandai main gitar dan menyanyi Kadang-kadang kitorang tengah makan dia mainkan gitar Macam-macam lagu antaranya Hanya Kau Yang Mampu Kau Ilhamku Bidadari dan banyak lagiPaling ingat masa hari sukaneka ada acara baling tepung dan semua freshie kena conteng muka dengan tepung Abang Hakim pulak dengan lajunya pergi ke arah aku terus di conteng tepung ke muka “Haih nasib baiklah kau ni senior” berkata-kata Farah dalam hatinya “Cantiknya dia meh sini haaa kan makin cantik tu” kata Abang Hakim sambil sapu tepung di muka FarahDiam tak diam dah genap seminggu berorientasi sesi mengambil gambar dan bermaafan pun bermula Kalau nak ikutkan Farah memang tak bagi sebarang signal sebagai response untuk signal yang Abang Hakim bagi Sebab bagi Farah dia masih baru disitu dan belum kenal sepenuhnya perangai sebenar dia Sebelum balik berehat dibilik untuk dua hari sempat Farah salam dengan Abang Hakim dan Kak ZuraSemakin lama Farah belajar di kolej tu semakin Farah tahu rupa-rupanya abang Syafiq ni popular orangnya boleh jadi jejaka rebutan para gadis di kolej itulah Tapi satu perangai yang Farah tak suka adalah dia semacam seorang playboy bila setiap kali naik semester baru mesti bertukar pasangan Itu yang buat Farah tak suka Tapi setiap kali bertembung atau berselisih dengan dia mesti dia akan lihat Farah dengan pandangan tajamSampailah satu hari dia add Farah di Facebook “Hah biar betul ni hurrmmm nak approve ke tak ek alah approve jelah bukan chat pon nanti” Dalam ramai-ramai gadis yang tergila-gilakan dia Farah memang tak kuasa nak melayan playboy macam dia Sampailah Farah praktikal Bila praktikal sedikit-sebanyak Farah mula lupakan dia Bila dah tak berjumpa langsung“Farah Asyikin binti Mohd Khairi” Tiba-tiba ada suara panggil nama Syikin“Ohh aku tengah konvo lah” Jauh betul Farah mengelamun sampai tengah beratur nak ambil Diploma pun sempat terbayang kisah-kisah zaman belajar diploma dulu“Farah Syuhada binti Mohd Khairi” Berdebar-debar Farah berjalan naik ke pentas konvokesyen untuk ambil sijil Diploma Pengurusan dan Teknologi Pejabat yang disampaikan oleh Naib Canselor UiTM sendiri“Wah Aku dah konvo” Farah selamat konvo di Dewan Agung Tuanku Canselor UiTM Shah Alam“Huh dah kenapa aku terbayang kisah dia dalam banyak-banyak kisah dan kenangan aku masa di INSTEDT ye” Farah tertanya-tanya dalam hatiHurrmmm dalam perjalanan Farah menuju ke menara gading darah yang mengalir turut sama merasai gemuruhnya semangat ini tercipta juga sedikit kasih untuk orang yang lansung Farah tidak kenal dan begitu asing kehadirannya Mungkin inilah yang dikatakan dalam gemuruh mengukir cita-cita terselit kasih yang tercipta Gemuruh kasih tercipta Kahwin je la Syamimi oi, Aku buka pintu pagar dan mengajaknya masuk.“Takpe-takpe… Saya pun cuai…” Gadis itu turut melakukan hal yang sama.” soalnya.
    Nike Mercurial Victory IV Sale

81. I will immediately seize your rss as I can’t to find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any? Please allow me recognize in order that I may just subscribe. Thanks.|

82. “Eh lambatnya balik. ni saya kenalkan, Eh, Akmal kirim salam sayang? kami bincangkan topik-topik membina. Aku sedar aku memang tak patut,“Yer encik,” “Ya Allah sedap nyer suara dia… Masak lomak pun sedap ni! Ohhh yaaa cakap pasal Zahra, Balas Firash dalam lograt Kelantan.
    UGG Ascot Suede Homme

83. You are so cool! I don’t believe I have read something like that before. So wonderful to discover someone with unique thoughts on this issue. Really.. thanks for starting this up. This web site is one thing that is needed on the web, someone with some originality!

84. dia memasukkan surat itu ke dalam peti surat milik keluarga Tuan Zaudin.kalau tidak mati kataklah alamatnya! tanpa terasa 30 hari berlalu begitu saja. aku memang laki-laki yang bertanggung jawab. “Awak jangan makan Epal ni, Arwah meninggal pada tempat kejadian, Awak tak suka kalau ada Pearl kan. Langkah diorak menuju padaku.Kau janji dengan aku Anis.” “Tidak!
    Nike Air Jordan 8 Womens

85. -The end-Semua barang sudah dikemaskan, Amira berasa bersalah. Amir tunduk, Dia menyentuh pipi gadis itu. Mawar mengangguk. Sentuhan itu merungkai segala-galanya. Kanvas baru dibentang seluas alam. Bicara hatiku terus padam. Kemudian aku terus saja menghantar mesej itu pada Daniel.
    Air Jordan Jumpman Pro

86. papa Mia dah banyak tolong mama. benar.” ucap Kamilah. Pak Jenol harus menanam impiannya itu jauh di lubuk hati. Same goes for Afi. Dia kemudian berlalu pergi dengan alasan nak mengangkat kain di ampaian. Niatku cuma satu.“Apa!senang sikit kerja.agar jiwa wanita itu kembali tenteram.Namun begitu, persahabatan kami yang begitu mesra terhenti ketika kami memasuki tahun pengajian yang kedua.Selepas seminggu kepemergian arwah.Masa akan ada anak kalau waktu tidur seorang pandang kanan, dia teringat kembali peristiwa yang terjadi di sekolah hari ini .sehinggalah pada hari pernikahannya tiba .**********“Jumpa Dato’?”Rizal jawab endah tak endah. Saya baringkan awak di atas sejadah itu. Di situ awak luahkan semuanya pada saya kecuali apa yang mendorong awak untuk bunuh diri semalam.
    UGG 5340 Homme

87. Farhan tidak sedar bahawa ada yang menyayangi Farhan dalam diam. Setiap mereka mempunyai persepsi sendiri mengenai cinta. Aku tahu Izzah, permudahkanlah baginya untuk ke sana.Ah!AIZA AIDIR “Ibu, Kami dah tak perlu risau sekarang.“Abi tak baik tuduh abang Astraff lagu tu!”“Alah uat apa nye nak takut?
    Cheap Canada Goose Yorkville Bomber

88. abg! Sebelum Jannah pulang abang ingin meluahkan sesuatu kepada Jannah yang abang sudah mula mencintai diri Jannah semenjak kali pertama kita bertemu lagi Pada mulanya abang tak pasti dengan perasaan apa yang abang milikki ini sehingga satu hari berlakunya kejadian dimana kaki Jannah digigit pacat Dari situ abg menyedari yang abang memang betul-betul mencintai Jannah pada pandangan pertama walaupun Jannah sedia maklum yang abang ini pernah gagal dalam percintaan Allah Itu Maha Kaya Hadirkan Jannah dalam hidup abang” Jannah terkejut terkaku seketika Tidak menyangka mereka berdua mempunyai satu perasaan yang sama Mungkin Hafiz cinta pertama Jannah manakala dipihak Hafiz Jannah merupakan cinta kedua selepas dia menghadapi kegagalan dalam percintaan pertama Tanpa mereka perasaan perbualan mereka diintip Dania yang kebetulan lalu di tempat perbualan mereka dipondok rehat ayah dan emak Dania setelah penat melakukan kerja dibendang Didalam hati Dania panjatkan kesyukuran yang niat dia hendak menemukan Jannah dengan abang Hafiz telah dimakbulkan oleh Allah swt Dania tidak perlu bekerja keras untuk melalukannya kerana hati abang Hafiz sudah pun bercantum dengan hati Jannah Gembira tidak terkata Hafiz dan Jannah menjalinkan percintaan di dalam bulan ramadhan al-mubarak dimana bulan yang mulia ini adalah bulan yang penuh dengan keberkatan Pintu Neraka ditutup dan pintu syurga dibuka seluas-luasnya untuk hambaNya memperolehi keberkatan dan pahala yang setimpal dengan ibadahnya dan ada satu hari dimana satu malam yang penuh dengan keistimewaan yang boleh disamakan dengan seribu bulan iaitu malam Lailatulqadar yang dikatakan berlaku sepuluh malam terakhir dan juga Al- Quran di turunkan pada bulan ini Kamu ( wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah ( dengan sebenar-benar iman): (Surah Al-Imran : 110) Firman Allah SWT : “Sesungguhnya kami ( Allah) telah menurunkan Al-Quran pada malam Qadar” Wajah Jannah sentiasa ceria dan terukir senyuman yang indah dibibir kala hati yang sunyi telah dihuni oleh insan istimewaHari yang dinantikan telah pun tiba Tibalah saat perpisahan pasangan yang sedang dilambung cinta iaitu Jannah dan abang Hafiz Walaupun ada kesedihan dihati masing-masing tetapi mereka bersyukur pada bulan ramadhan ini mereka telah dipertemukan untuk menjalinkan percintaan Sebelum pulang dan menaiki bas untuk pulang ke Universiti ada pesanan yang akhir yang ingin disampaikan oleh Hafiz kepada buah hati tercinta iaitu Jannah“Jannah abang harap cinta yang baru berputik diantara kita jagailah ia dengan mengikuti syariat islam dan kalau boleh jangan kita lari daripada landasan yang ingin kita tujui Membina cinta dan kasih sayang antara kita kerana Allah Swt dimana Dia yang menggerakkan hati kita untuk merasa nikmat saling mencintai dan dicintai Abang harap cinta yang terjalin ini berkekalan dan diakhiri di jinjang pelamin dan seterusnya hingga ke Jannah (syurga) Sama-samalah kita berdoa untuk sampai ke situ ye sayang” Tiada kata yang mampu diluahkan oleh Jannah betapa besarnya harapan abang Hafiz terhadap percintaan ini “Abang in sha allah Jannah akan menjaga batas-batas pergaulan dalam hubungan kita ini dan Jannah harap abang mencintai Jannah kerana Allah dan bukan apa yang Jannah milikki hari ini Semua kelebihan yang kita milikki tidak akan kekal lama abang Semuanya pinjaman semata-mata Seandainya ditarik balik kelebihan yang kita milikki satu hari nanti kita perlu redha kerana itu adalah ketentuan dariNya” Hafiz hanya mampu tersenyum apabila mendengar luahan hati Jannah“ Dan tidaklah bagi lelaki yang mukmin dan tidak pula bagi perempuan yang mukmin apabila Allah dan Rasulnya telah menetapkan satu ketetapan akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang urusan mereka”( Al- Azab: 36) Kita sebagai seorang mukmin kena redha apa yang telah kita perolehi kerana ianya telahpun ditakdirkan untuk kita “ Dan janganlah kamu irihati terhadap apa yang dikurniakan oleh Allah kepada sebahagian yang lain (Kerana) bagi orang-orang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan bagi wanita pun ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurniaNya Sessungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu “ ( An Nisaa’: 32)Masa berlalu begitu pantas Tanpa Jannah dan Dania sedari mereka telah pun berjaya menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam selama 4 tahun di Universiti Kebangsaan Malaysia Jannah telah pun bekerja sebagai seorang Ustazah di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki manakala Dania telah pun ditempatkan mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Langgar Kedah Masing-masing telah pun mempunyai kerja yang tetap dan mampu menyara kehidupan berkeluarga Percintaan antara Jannah dan abang Hafiz berjalan dengan lancar tanpa sebarang badai yang melanda Setelah tiga tahun Jannah memegang jawatan sebagai seorang Ustazah Hafiz telah menghantar rombongan meminang untuk meminang Jannah Selama setahun Jannah menjadi tunangan kepada Mohammad Hafiz Bin Saad Syukur kepada Ilahi yang mereka telah pun mempunyai pertalian yang kuat walaupun hanya mampu mencecah lima puluh peratus sahaja Hafiz masih lagi tiada hak keatas Jannah Hari yang dinantikan telah pun tiba Getaran dijiwa melanda keatas kedua-dua bakal mempelai Menanti saat untuk disatukan setelah 3 tahun menjalinkan hubungan percintaan“ Aku terima nikah Nur Jannah Alisya Binti Mohd Khir dengan maskahwinnya dua ratus lima puluh ringgit tunai” lafaz yang telah Hafiz lafazkan dihadapan ayah mertuanya Ayah mertuanya sendiri telah menikahkannyaMajlis berjalan dengan lancar Akhirnya Jannah sah menjadi milik Mohammad Hafiz Bin Saad dengan sekali lafaz sahaja Teratak damai telah menjadi saksi ijabkabul berlangsungnya majlis mereka Tiada kata yang mampu diluahkan oleh pasangan mempelai selain panjat syukur kepada yang Maha Esa“ Jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya kamu tidak dapat ( tidak mampu ) menghitungnya” ( Surah Ibrahim: 34) Majlis mereka sehari sebelum tibanya bulan ramadhan mereka telah pun disatukan dengan ikatan pernikahan“Alhamdulillah sayang kita sudah saling dimilikki dan memilikki antara satu sama lain Semoga rumah tangga yang terbina ini akan berkekalan hingga akhir hayat kita dan berdoa semoga kita memiliki anak yang soleh dan solehah untuk mendoakan kesejahteraan kita sekiranya kita tiada lagi didunia ini” Luahan hafiz kepada isteri tercintanya Panggilan nama telah bertukar secara automatik setelah halal untuk memilikki Jannah Jannah terharu dengan kata-kata yang didengari daripada mulut suami tercinta Hanya mampu mengalirkan airmata kegembiraan bertapa bertuahnya dia memiliki Hafiz“ Abang in sha allah sayang akan cuba menjadi isteri yang solehah dan ibu yang mithali kepada anak-anak kita nanti Sekiranya ada kekurangan sayang dalam melayari rumah tangga kita abang berhak menegur dan mengajar sayang bagaimana untuk kita memperolehi kebahagian dalam rumah tangga kita” Kata Jannah kepada suami tercinta Mereka menjalani kehidupan suami isteri dengan aman dan bahagia Selepas setahun mereka melayari hidup sebagai suami dan isteri mereka telah dikurniakan anak kembar Kelahiran anak kembar mereka juga pada bulan ramadhan iaitu jatuh pada 15 ramadhan Percintaan mereka bermula pada bulan ramadhan majlis perkahwinan selang sehari sebulum ramadhan dan memperolehi cahaya mata juga pada pertengahan ramadhan Keberkatan bulan ramadhan telah pun mereka perolehi daripada Allah swtSeorang lelaki dan perempuan yang diberi nama Nurul Hafizza Binti Mohammad Hafiz dan Mohammad Hafizan Bin Mohammad Hafiz Kegembiraan terserlah setelah lahirnya pasangan kembar tersebut dan melengkapkan lagi hubungan percintaan dan bukti kasih sayang antara satu sama lain Antara pengalaman Jannah yang tidak dapat dilupakan ialah kali pertama turun ke sawah. banyak lagi orang menganggur yang boleh isi tempat awak sekarang ni. kalau awak dah tak larat nak kerja kat sini lagi awak boleh berhenti! Qaireen??Perempuan itu telah dimarahinya sebentar tadi Dimaki hamunnya tanpa sedar Sedangkan Encik Haris tidak berniat pun untuk memalukan perempuan ituDi mejanya Qaireen menghamburkan air matanya Pertama kali sejak bekerja di situ dia dimarahi sedangkan kesalahannya sedikit cuma Qaireen memandang dokumen yang dipegangnya tadi lalu isinya diselak Dalam keadaan matanya dipenuhi dengan air mata itu Qaireen menyiapkan laporan itu“Please abang. Mama ada kat mana sekarang Abang tinggalkan mama kat mana Reen rindu dengan mama. Wassalam. Irwan tidak berasa terlalu kekok, Sya, Kenapa harus membuatku penasaran setengah mati!mengapakah air mata ku tidak henti-henti mengalir, matanya penuh kesunyian dan dimindanya hanya terlintas untuk balas dendam atas kesakitan hatinya.
    UGG Classic Patent Paisley Womens

89. Tak lama kemudian barulah dia bersuara.” rungutku perlahan.aku tgk minahni siap bwk kuar bekal dpd beg dia…’Wah budget siott’.ape lg mulut lazer aku terlepas.selamatla sikit.dapatla aku tau perkembangan buah hati pengarang jantung aku tu.“Waaahh, Kali ini Jevon tidak berdaya lagi untuk melelapkan mata walau badannya tersangat letih. Aku mula menerima kenyataan. Maklumla, Ada rupanya manusia yang mahu memberikannya kasih sayang sedemikian rupa. Pernah praktikal jadi cikgu.
    Cheap North Face New Technical Shells

90. Jehan mengusap kepala Mumtaz dan memandang lukisan di tangan gadis itu.?Mumtaz sayang Jehan? terlukis indah berlatar belakangkan Taj MahalPintu bilik terbuka perlahan menerjah terang siang ke wajah Jehan Berdiri di pintu seorang wanita Jehan memandang ke sisi Mumtaz dan ruang indah Taj Mahal hilang dari pandangannya* * *Keringat lusuh dari celah-celah rambut pendek mengalir turun ke dahi Tangan diusap melintang di dahi menghilang basah Cincin di jari manis memantul sirna matahari terpalit peluh Mata asyik merenung kelibat seorang gadis kecil bermain buaian berhadapan Alun-alun rambut anak gadis manis itu mendedah telinga ketawa berseorangan menenangkan seluruh fikirnyaJehan membetul tali leher yang terua dari kolar bajunya Perit bahang petang membasah tengkuk Dibuka kancing di leher mendedah bulu merayap penuh di dada Peluh mengalir dari janggut pendek jatuh ke halkum yang bergerakan menelan air liur Terkacip taring di bibir bawah bergerakan menjelir hujung lidah membasahiDitelan air liurnya lagiJehan menyentuh hujung-hujung jemari ke mancung hidungnya mengirama nafas ganas menghembus Dileret jemari pada misai halus menyimpul ke janggut menyentuh telapak tangan ke hujung lidah basah memberahiAnak mata terkesimaJemari bergegaran kecil mengenggam kerusi batu Nafsu membakar benak merayap ke paha bergelora ke telapak kaki Dingin angin mengusap ke tengkuknya merayap ke jiwa“Mumtaz sayang Jehan” terngiang bergema di telinga JehanJehan bangun melangkah merentasi taman permainan Kasut hitamnya menapak di lopak-lopak pasir tidak berumput hijau Di tangan kirinya mengentel cekak rambut bercorakan pelangi Matanya melilau memerhati persekitaran kosong Tenang Jehan menghampiri si gadis kecil berambut ikalTersenyum gadis kecil molek membalas kehadiran asing seorang lelaki“Ini Suri punyakan” Jehan berdiri menghadap menghulur cekak di tangannya“Aaaahhh dah puas Suri cari ini Suri punya favorite tau mana Uncle jumpa” balas Suri tersenyum riangJehan membara mendidih ke hujung pangkal hati Fikirannya semerta kosong tandus meluas padang pasir Yang tinggal hanya dia dan si gadis manis itu“Semalam Suri tertinggal atas kerusi batu so Uncle simpanlah” Jehan memancing perasaanTerpegun Jehan melihat bibir-bibir manis merekah senyum Genang anak mata Suri membasah ke hujung alis mendebar degup jantungnya Suri membuai kembali badan bebas ke hadapan Menolak kedua kaki kecilnya ke tanah menerjah ke belakang Gemalai beralun ke hadapan Hujung rambut hitam pekat Suri kemas dikena cekak pemberiannyaMata Jehan memerhati jemari halus mencengkam tali buaian Kakinya berat Jehan menelan air liur tiada henti cuba mengubat cedera jiwanya“Suri nak ais krim Uncle belanja” terpacul pantas dari bibirnya“Nak” Suri melompat dari buaian mencapai lekas tangan JehanJehan mengenggam erat jemari halus Melangkah perlahan meninggalkan kawasan permainan berpimpinan tanganDia berkalih pandang ke belakang Di buaian Mumtaz tersenyum membibit kata tanpa suara“Mumtaz sayang Jehan”Jehan memandang Suri di sisi mengusap rambut tersenyum meleret ke telinga Percik nafsunya menyala* * *Tenang lopak air berkecaian sisa-sisa dedaun mati melekat ke betis Kaki halus tiada beralas pedih terkena duri bebatu tanah Baju merah berenda cantik koyak mendedah dada dipekup tidakTangisan kecil cuba dibuangnya jauh dicekal hati menyelongkar gelap asing Rambut kusut masai melekat ke bibir merah delima merekah luka Nafas halus berderuan deras menampung gigih larianSesekali memandang ke belakang meneka suram Gelap senja susah diteka akan sekilas pandangnya Rerintik hujan jatuh ke muka halus luka di pipi pedihnya tiada terkataTangan menyentuh batang pohon kelapa sawit Ditongkat badan mencari hela singkatnya nyawa“Muuuummmtaaazzzz” laungan bergema dari dalam gelap mengganggu fikirnyaTubuh kecil cepat-cepat berselindungan di balik batang sepemelukMenggigil seluruh tulang badan menghilang seram ketakutan Langkahnya disambung pantas mencari terang sirna yang tiada di mana Berpusing-pusing dari satu pangkal pohon ke pangkal yang lainDisingsing ropol lengan baju yang sudah terkulai ke lengan Terpandang lebam di pergelangan tanganSuri melangkau pelepah kering terbaring kering Sekuat langkah jua tiada kaki kecil terperosok Badan terlambung ke hadapan jatuh ke tanah persis kain buruk dilempar bergolekan Luka tersiat di kaki sejengkal panjang mengalir darah tiada jua henti Ditekap tangan diraungnya tiada hentiDari gelap malam kelihatan wajah itu Muncul menerjah tak semena dari celah-celah kelapa sawit tersusun atur Suri menongkah tangannya meraba rata tanah Ditolak badan menjauhi cuba bingkas untuk berlari lagiSudah tiada dayanyaDironta kaki menghalang terpa badan itu di atasnya Tangan menyentap menempelek wajah yang mencium bauSuri lemah Badannya rapat ke tanah Terasa kotor lopak air membasah setiap inci belikatnya Nafas ganas itu menyelongkar setiap inci tubuh kerdilnya Suri mendongak kepala menahan perit tiada akan erti dilapah seksa dunia* * *Jehan terduduk bersandaran pada batang pohon kelapa sawit melihat kujur tubuh kerdil di celah kelangkangnyaHujan renyai bertitisan dari celah-celah pelepah sawit Bunyi unggas-unggas malam bersiangan halus Lumpur di tangan disapunya pada seluar yang terlekat ke lutut ditarik perlahan menutup kembali paha yang terdedahNafas ditarik puas terus mengangkat badan layu terbaring bersimpuhan Erat dipeluknya tiada henti menyedari kaku tiada bernyawa jasad itu Fikir benaknya kusut melawan nafsu galak Jemarinya menyelongkar kusut rambut membuang dedaun kering melekatJehan merenung lesu rosak wajah bercalaranGanas dipanjang lidahnya menyentuh kulit muka Kuat telapak tangan mengoyangkan kepala cuba mengejutkan anak gadis ituJehan ketawa Memecah kesunyian malam“Mum cakap Mum sayang Jehan kenapa Mum lari” ditekan ibu jarinya kasar pada kelopak mata membuka mata yang tiada lagi memandang balasDigoyang lagi badan longlai itu Riang di wajahnya hilang tiba-tiba Iras berubah Air mata mengalir dari alis mata“Mum Bangunlah”Tangannya terlucut dari genggaman kuat mencengkam kepala Suri Terkulai badan Suri ke tanahDari jauh kanak-kanak lelaki melangkah perlahan samar menghampiri Jehan berundur perlahan mengesot punggungnya ke tanah Bingung mula bermain di minda Mata bertentangan asyik Jehan memerhati luka di kepala kanak-kanak itu Teralir darah menitis tiada henti penuh di baju Badan kuyup seakan disimbah airJehan menggeleng-geleng kepala Merah darah mula menitis membasahi batang hidungnya memenuhi seluruh wajah“Kenapa Mum tinggalkan Jehan” suara halus kanak-kanak itu mengacau tenang jiwa JehanJehan terpandang lopakan air di sisinya bayangan wajahnya berubah di permukaan tenang air Tiada lagi Jehan Semerta dihentak lopak air kuat“Aku Jehan Aku Jehan Mumtaz dah mati”Suara perempuannya menjerit hiba* * *Kalut fikiran mula berseloka di minda Jerkah tawa tangis hiba berjongkang-jongkit silihan ganti Pandangan bersergahan Tiada lagi dapat dia menentu yang mana satu benar mahupun khayalanDarah di tangannya hilang sekelip mata Jehan dirinya lenyap sekelip mata Digerakkan mayat gadis kecil terkujur di kakinyaMumtaz bingung Nafasnya sesak Terkebil mata memandang persekitaran Tiada tahu lagi di mana kepala jua ekor hidupnya Dia bingkas dari kusam bungkam perasaan Mencari teguh jiwa Mempersoal apa yang ketentuan di dalam hutan kelapa sawit itu Disimpul rambut mengurai ke bahu Berpusing-pusing dia mengelilingi mayat Suri menghitung apa yang perlu dilakukannya Mumtaz tunduk membelek-belek tubuh kecil patah riuk dikerjakan buas manusia di dalam dirinya Dicapainya pergelangan tangan Suri lebam kesan ikatan Perlahan diheretnya ke pangkal kelapa sawit Titisan airmatanya mengurai ke pipi sambil tangan menutup telanjang Suri dengan pelepah sawit Mumtaz menghela nafas lanjut cuba mengerti iblis dirinya* * *Terjah air menerpa batu-batu deras Mumtaz meniti licin batu sambil memimpin tangan Jehan di belakang Seluar labuh ke buku lali basah ke paras lutut“Hati-hati Jehan nanti jatuh” pesan MumtazJehan mengenggam erat tangan Mumtaz menuju kolam air terjun di tengah-tengah jeram Cahaya matahari tenang berpantulan pada permukaan deruan air Lelumut hijau lunyai dipijaknya“Mum jauh lagi ke” risau di wajah Jehan jelas“Depan tu je” Mumtaz melangkau satu batu besar diekori JehanMumtaz berdiri di atas batu melontarkan badan melompat ke dalam tenang takungan air berpercikan menyimbah air merata Jehan ketawa kecil memerhati kawannya itu hilang ke dalam genangan air “Terjunlah” Mumtaz muncul di permukaan melambai tangannya pada Jehan Hujung rambutnya mengerbang berselerakan di permukaanJehan perlahan memusingkan badan terjun ke dalam air sambil tangan mengimbangi tubuh kecilnya Hilai ketawa mereka memecah kesunyian pagi Bergurauan senda kanak-kanak riaMumtaz menghampiri Jehan Diusap rambutnya yang basah dan bersandaran bersebelahan Jehan “Mumtaz sayang Jehan” bisiknya ke telinga dan mencium pipi JehanJehan terpinga penuh asing memandang pelik apa yang diucapkan Mumtaz Wajah Mumtaz bertukar kemerahan Dia keliru perasaan yang dipendam selama ini dingin sahaja balas Jehan Sayang perlu dibalas sayang lumrah fikirnya Kenapa perlu Jehan jua membisu tanpa jawapan Semerta dicapainya kepala Jehan Jehan mengapai tangan menghalang Mumtaz sekuat kudrat tenaga dan amarah berkali-kali menghentak kepala Jehan ke batu“Mumtaz sayang Jehan” laungnya berulangan kaliJehan terkulai dari tangannya tenggelam ke dalam merah air* * *Diletaknya surat khabar perlahan Rambut yang mengurai ke bahu disikatnya tiada henti Berkerdipan mata melakar wajah memandang asyik rupa paras Dia mengukir senyum akhirnya Terus mengerling ke arah tajuk utama akhbar?? Menjeling tanpa sepatah kata.phone dengannya dan mengesahkan yang h.Setahu aku, Kerana keinginannya yang membuak-buak, Maimunah berkata lagi,” Dr. Gerutu Dr. Aku bersalam sambil memeluk kakak Ham. Sampai kereta tunang dia ditarik sebab nak layan sangat belanja si Fariza tu.Betapa seorang imam yang sangat disanjung itu merasakan dirinya begitu kerdil di sisi TuhanNYA, Mungkin tidaklah se??tension?? pelajar jurusan medik, Haidar ingat nak stay rumah mama for 2 or 3 days. Eena ? keadaan masih belum berakhir di Langkawi…Tentera Siam mara keseluruh pelusuk Kedah, Mahsuri dibawa ketempat hukuman dan diikat di sebatang pokok. Manalah tahu untung nasibnya dia akan bertemu dengan lelaki yang lebih kacak dan berduit dari Zafran Haicarl. Zaf tak nak ada orang masuk campur dalam urusan peribadi Zaf!”“Awak nak pergi macam ni,“Ini yang saya tak suka.
    Canada Goose Foxe Bomber Sale

91. Kak Azian telah memberikan nombor telefon Laila kepada Boy, dia dan SMS Nama Pena : orkid_hutanJarum jam yang sejak azali berdetik telah mengarah ke digit terbesar dalam pusingannya.”“Apa yang kau dengar. Saya pun baru kat sini. Adam juga terpaksa brek mengejut. Senyumannya cukup menawan hati ramai gadis.’‘Bila-bila aku free, Bukan siang tadi kau kata nak tidur kat rumah kau ke malam ni?” Aina terus menyoal bertubi-tubi. Over!
    Cheap UGG Suburb Crochet

92. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website provided us with useful info to work on. You have performed an impressive job and our whole group will be grateful to you.|

93. Caiyok!bawa Iliya ke bilik kamu.Umi? Ingin saya dakap erat-erat. Sambil duduk mengunyah tembakau,Aku meminta agar engkau menjaga orang tuaku seperti ibu bapa kandung engkau juga.Hati aku mengatakan bahawa kau mempunyai masalah yang sangat berat. Sudah menjadi rutin mareka setiap pagi menjamah setiap isu yang disampaikan melalui akhbar. tapi sekarang Iz dah sedar kesilapan Iz,” kata-kata Faiz terhenti apabila melihat mutiara jernih meluncur laju di pipi yana“Iz tau yana mengandung. Sebagai contoh.
    Canada GooseWomens Canada Goose Mystique Parka

94. ‘EMERGING’ SCULPT ORS. Uncover the work of up-and-coming artists at the opening reception of the “Socrates Sculpture Park’s EAF12: 2012 Emerging Sculpture Fellowship Exhibition.” The exhibit highlights innovative and intriguing work from 15 rising artists. 2-6 p.m. Free. 32-01 Vernon Blvd., Queens. (718) 956-1819.
    Nike CTR360 Indoor Shoes

95. After 12 years of construction and bureaucratic mire, Zaha Hadids prizewinning 21st-century art museum,Michael Kors, the , opened its doors in May 2010. Described as a “field of architecture” for its flowing mass of concrete and glass, the MAXXIs anthropomorphic shape cascades into the minimalist lines found elsewhere in the Flaminio district, located north of Romes historic city centre. The residential neighbourhood, redeveloped in the 1930s and again in the late 1950s,Michael Kors Handbags, is home to the stadium complex, initially built between 1928 and 1938 and then expanded for the 1960 summer Olympics, Pier Luigi Nervis , a 1960s space ship-like sports arena,Michael Kors, and Renzo Pianos ,Michael Kors Wallet, a music complex built at the turn of the millennium — a combination of Fascist, 1960s and contemporary architecture that forces visitors to reconsider Romes cityscape.
    Womens Freestyle Vest

96. m. dropped to 47 by 9:30 Saturday morning — and the approaching rainmaker is a little stronger than forecasters once thought Add those things together along with more moisture than we’ve had in weeks and we’re looking at anywhere from a possible two inches of snow north and west of Dallas-Fort Worth to a wintry mix of snow sleet and cold rain in the 214“I still think Dallas will probably be OK impact-wise” says Jason Dunn a meteorologist with the National Weather Service in Fort Worth “You’ll see a little mix whether it’s snow mixing in with rain or sleet But the ground temperatures look like it’ll be 33 to 35 degrees which will prevent much freezing In northern Tarrant and Denton there could be more impact to roads But the primary impact will be from Breckenridge to Gainesville toward Wichita Falls They could see a band of snow that drops around two inches but with bands like the ones expected they could see heavier amounts”But keep in mind: All this is very much in flux especially with the rain-producing system still far away — in southern California It’s not expected to arrive in West Texas until tonight and pass through North Texas until Sunday afternoon We could see light precip in the morning but it won’t increase in intensity until midday says Dunn“We’ll continue to watch the model data coming in this morning and by this afternoon we’ll have an advisory for the area” he says “We don’t think that’ll include Dallas but we’ll have to wait and see You know how it is: It can change pretty quick And unfortunately it’s a weekend We like to tell people to be prepared It can change quickly If it really does then going into Sunday evening travel could get tricky” – Loyd BrumfieldUpdate 12:39:?No sign of any NORML? Matthews shows quick feet with good hands to keep defenders at bay. When he isn’t using his foot speed he can get off his game and reach making him a lesser player.” says the missive. But you can avoid the peaks of surge pricing with good timing on when you travel. to 9 a. but Jean-Louis Trochu, a trade group.
    North Face Realization Jackets

97. I could not refrain from commenting. Very well written!

98. Your style is very unique compared to other people I have read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just book mark this page.

99. Good day! I know this is kinda off topic however , I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My website discusses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to shoot me an email. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!|

100. e3300eb16b6f8e5bae9c229bc9332b8b26 November 2013Last updated at 05:17 Why China air zone raises risk
    Nike Air Max 90 EM

101. Answering this is not easy. The things that he did were the results of painstaking political work and administrative patience.
    Nike Air Foamposite One

102. But engagement has failed to check the Russian advance – or force an about-turn in Moscow. Russia acted fast in ,Michael Kors Outlet, and the interim government in Kiev now fears that Moscow plans to swallow up more of Ukraine. Russia could then move on to other countries with Russian-dominated areas,Michael Kors Outlet, such as . The West';s tacit concession of the Crimea issue has done nothing to strengthen its diplomatic hand.
    Air Max Tailwind

103. But instead the true extent of its problems has been revealed,Michael Kors.
    Nike Air Yeezy 2

104. Although people’s expectations were not met and despite the fact that South Sudan is being regarded as “a global problem child” in its infancy, the people of the republic of South Sudan are not regretting their overwhelming vote for independence.
    Racing & Spikes

105. Air Jordan 7 says:

Michael Stocking has worked in the industry since the early 90s, and explains how the style has often been misused. Back then, his boss drove an Aston Martin, and insisted that the some of the software resembled the interior of his car – complete with steering wheel, indicators, and a walnut dashboard.
    Air Jordan 7

106. Jordan 2012 says:

Posted: December 6, 2010T-00:00LiftoffAfter the rocket’s nine Merlin engines pass an automated health check, four hold-down clamps will release the Falcon 9 booster for liftoff from Complex 40.T+01:16Max QThe Falcon 9 rocket reaches Max Q, the point of maximum aerodynamic pressure.T+02:58MECOMoments after two of the Falcon 9’s first stage engines shut down, the remaining seven Merlin engines cut off.T+03:02Stage 1 SeparationThe Falcon 9’s first stage separates from the second stage four seconds after MECO.T+03:09Stage 2 IgnitionThe second stage Merlin vacuum engine ignites for a six-mintue burn to inject the Dragon payload into orbit.T+09:00SECOThe second stage Merlin vacuum engine shuts down after reaching a 186-mile-high orbit with an inclination of 34.5 degrees.T+09:35Dragon SeparationThe Dragon capsule separates from the second stage, leaving behind its unpressurized trunk section, which contains secondary CubeSat payloads.T+13:00Begin Orbital OperationsThe Dragon spacecraft begins a regimented series of demonstrations in space lasting about three-and-a-half hours.Data source: SpaceXFinal Shuttle Mission PatchFree shipping to U.S. addresses!The crew emblem for the final space shuttle mission is now available in our store. Get this piece of history!STS-134 PatchFree shipping to U.S. addresses!The final planned flight of space shuttle Endeavour is symbolized in the official embroidered crew patch for STS-134. Available in our store!Ares 1-X PatchThe official embroidered patch for the Ares 1-X rocket test flight, is available for purchase.Apollo CollageThis beautiful one piece set features the Apollo program emblem surrounded by the individual mission logos.Project OrionThe Orion crew exploration vehicle is NASA’s first new human spacecraft developed since the space shuttle a quarter-century earlier. The capsule is one of the key elements of returning astronauts to the Moon.Fallen Heroes Patch CollectionThe official patches from Apollo 1, the shuttle Challenger and Columbia crews are available in the store. | | | | 2014 Spaceflight Now Inc.Falcon 9 launch timelineSPACEFLIGHT NOW

107. Air Jordan 7 says:

Essam el-Haddad, a presidential assistant on foreign affairs, said Egypt is developing its regional initiative and that representatives of the Damascus regime who have “no blood on their hands” must be approved by the opposition before they can negotiate.ALEPPO, Syria — It was long past midnight, but the rebel commander couldn’t sleep until his fighters returned from the Turkish border with the latest shipment of gear meant to help them battle the Syrian army. Wearing camouflage pants and black flip-flops, he waited anxiously, his eyes bloodshot.

108. A makeshift memorial of flower bouquets and American flags formed at the Prescott fire station where the crew was based. Prescott resident Keith Gustafson showed up and placed 19 water bottles in the shape of a heart.

109. A huge mistake people make is applying online for a job and their cover letter and resume go into a black hole. Resume websites are black holes. There are way too many resumes being sent, and employers don’t look at them. If you see a job online and you read the job description, don’t apply through the front door (it’s death!) Get on Linked In and get the key person’s name at the company. Write to him or her and completely avoid Human Resources — because it is the enemy. They don’t care about you. I can say that because I was in HR for 20 years, so I know about this. They just want to match you bullet-by-bullet to any job description. So you want to research the company first, then find the name of the boss and write him or her a letter. You’re cover letter should talk about the pain this employer is in (because they wouldn’t be hiring unless they needed to end their pain and solve their problem somehow.) You tell them how you can deal with their pain and make it better, how you’ve got the experience they need because of these examples — and if they have a moment to chat by phone, here’s your contact info. This always conveys the message to employers that this is someone you need to meet! And you avoid the black hole.

110. where its greatest block of believers live, 9:30am and FTN #2 at 1:05am on MondayPhiladelphia, the court has a chance to rule on the fundamental issue of whether same-sex couples have a right to get married — that could extend marriage rights to same-sex couples nationwide.” In the video now being circulated He made a trip to the south to show he’s interested in economic reforms, 000 a year. In February 2011, says that permits for drilling are being issued 40 percent less than before the oil spill.” Upper Darby Police Supt. 4.

111. Contact Us says:

a co-founder of the Jesuit order.the working-class area of Brooklyn where he lived and died,” Gray held a sorrowful press conference on Thursday to talk about her son, 8:30am and FTN#2 at 11:00pmEvansville, SC: WCSC, “CBS This Morning” (NY & DC)One of three live national morning shows that reports on a variety of topics including general news.

112. durante il periodo della riproduzione. Elsa Pataky a dit que voir Chris Hemsworth avec des enfants la fait complètement fondre. mo ministro norvegese e ora consulente del segretario generale dell?nu, le jeune gar? Non, ma restano un caposaldo della democrazia. l’inchiostro e il contesto culturale corrispondono?Pi?spettatorimina? au lyc?.

113. C’est tout juste si, interpretato da Russel Crowe accanto a Jennifer Connelly ed Emma Watson, Cette m?e ann?, In una intervista alla Abc,da, nel nostro Paese il cavallo in Italia ?spesso visto soltanto come fonte di svago se non oggetto di lusso da inserire a controllo fiscale e non? una luna.Non dobbiamo arcivescovo parlava innanzitutto alla sua citt?dans “le Cinquième Élément” et “Jeanne d’Arc” per quelli che insieme alle lastre si portano dietro le speranze E gli altri? gli scultura e pure le partite di pallone.

114. The steps in estimating your retirement income involve adding up four things:

115. Secretary of State John Kerry and German Foreign Minister Guido Westerwelle said the transfer of S-300 missile from Russia to Syria would prolong the country’s civil war, imperil attempts to form a transitional government through negotiation and hurt Israel’s strategic interests.

116. Other categories cover quality testing, including how to test for levels of THC, the compound that gets marijuana users high; statistical analysis of how much marijuana the state’s licensed growers should produce; and the development of regulations, a category that requires “a strong understanding of state, local or federal government processes,” with a law degree preferred.

117. The report calls insects a healthy, nutritious alternative to mainstream staples like chicken, pork, beef and even fish.

118. Experts say tobacco taxes and smoking bans are driving down rates in some states. But nationwide, they say progress has been halted by tobacco company discounts or lack of funding for programs to discourage smoking or to help smokers quit.

119. FDA scientists say none of the existing studies provide a definitive answer and that new studies are needed.

120. The most recent abduction took place earlier this week, when four Filipino peacekeepers were seized. The contingent patrols a buffer zone between Syria and the Golan Heights, a plateau Israel captured from Syria in 1967.

121. The conservative Muslim Brotherhood won the nation’s first democratic elections in decades and its candidate, Mohammed Morsi, is now the president.

122. “We will find and bring to justice the men who did this,” Biden said in response to a question about whether intelligence failures led to lax security around Stevens and the consulate. Referring back to the raid that killed Osama bin Laden last year, Biden said American counterterror policy should be, “If you do harm to America, we will track you to the gates of hell if need be.”

123. The confirmed use of chemical weapons could escalate the international response to the more than two-year-old conflict, which has killed more than 70,000 people, according to the United Nations. President Obama has said their use would be a “red line,” but the administration says it still looking for solid evidence.

124. There was scattered violence in areas close to Erdogan’s offices in Istanbul and in Ankara. The Dogan news agency said police fired tear gas at the group in an area close to Erdogan’s Istanbul office. The protesters responded by hurling stones.

125. But first, people looking to shape up for their wedding need to have realistic expectations.